INLEIDING

IN HET KORT

Iedereen heeft zo zijn doelstellingen op het gebied van lichaam en beweging. Voor iedereen betekent fit zijn wat anders. De één wilt een betere conditie hebben terwijl de ander liever wat kilootjes minder wilt. Beiden zijn prima doelstellingen die met een dosis goede wil te bereiken zijn. Het gebeurd te vaak dat iemand eet of traint met een vooraf opgesteld schema van hun sportschool of plukken deze van internet met de intentie om bepaalde doelen te bereiken. Dit soort schema's kunnen prima schema's zijn, mits ze exact zijn gemaakt op jouw als persoon en situatie. En daar ligt vaak het probleem. Schema's worden vaak opgebouwd door middel bepaalde basis principes en kijken te weinig naar de persoon en situatie. Wat belangrijk is aan een voeding- of trainingsschema is dat deze vol te houden is en dat de persoon die het schema volgt ook begrijpt waarom bepaalde keuzes gemaakt worden. Het is de bedoeling dat deze persoon ook na begeleiding zelf weloverwogen keuzes kan maken om een tevreden lichaam en leefsituatie te behouden. We hoeven niet allemaal dat perfecte lichaam zoals we dat tegenwoordig zien in tijdschriften en op social media. De doelstellingen die de meeste mensen voor ogen hebben zijn eenvoudig te bereiken met de juiste hulp en motivatie. Ik ben van mening dat je niet zo strikt volgens het boekje hoeft te werken. Je zult versteld staan hoe eenvoudig het kan zijn en dat je niet veel hoeft te laten om resultaten te behalen.

Het voornaamste doel die mensen hebben gaat over het verliezen van gewicht en dan met name over het verminderen van lichaamsvet. De regel is heel eenvoudig. Afvallen creëer je door een negatieve calorie balans. Dit kan je op twee manieren doen:

  • Eet minder dan je lichaam verbruikt (voeding)
  • Verbrandt meer dan dat je lichaam binnenkrijgt (beweging)

Hoe kan het toch zijn dat veel mensen, ondanks dat ze weten wat ze moeten doen, hier vaak niet succesvol in zijn? Persoonlijk denk ik dat de zogenoemde diëten in mijn ogen vaak veel te strikt en niet volledig op de persoon en situatie zijn afgestemd, met als gevolg dat een schema niet wordt volgehouden. Er bestaan ontzettend veel verschillende methoden op het gebied van voeding. Ze zullen allen prima werken, mits er rekening wordt gehouden met een calorie tekort. Vind de manier waarin jij je prettig voelt. Een schema hoort zich aan te passen aan jou en niet andersom.

Uiteraard is niet elk lichaam en situatie hetzelfde. Daarom zal een 'standaard' schema niet voor iedereen de gewenste resultaten geven. Dit is hét moment dat Fit-Coach een helpende hand kan bieden. Fit-Coach staat voor flexibiliteit en gaat uit van de persoonlijke situatie. Ook in een trainingsschema is flexibiliteit en persoonlijke voorkeur een bepalende factor. Kies voor oefeningen die passen bij jou en waar jij je prettig bij voelt. Waar voeding zorgt voor duidelijk zichtbare resultaten aan het lichaam, zijn de trainingen ervoor om je lichaam vorm te geven. Geven bepaalde oefeningen betere resultaten als andere? Zeker niet. Het meest belangrijke is dat jij er een prettig gevoel bij hebt en het kan volhouden totdat jouw doelstellingen zijn gehaald.

OVERZICHT:

  • Veranderingen die de meeste mensen voor ogen hebben zijn prima te behalen door iemand inzicht te geven in zijn of haar voedingspatroon. Een stukje bewustwording kan iemand al het zetje in de goede richting geven.
  • Fit-Coach gebruikt voeding die past bij jouw wensen en voorkeuren. Ook al is voeding de meest bepalende factor voor veranderingen aan je lichaam, je kunt nog steeds eten wat je lekker vindt.
  • Afvallen is en blijft het creëren van een calorietekort. Hoe dit gebeurd is aan u. Voeding en trainingen zijn hier de belangrijkste tools voor om die te bereiken.
  • Trainingen die je kan gebruiken zijn voornamelijk gelijk aan wat je nu al doet. Om resultaten te behalen zijn trainingen niet de meest bepalende factor, dat is voeding.
  • Elk type lichaam heeft een bepaalde aanpak nodig, dat is voor iedereen verschillend.