REVIEW - PRE WORKOUT

APPLIED NUTRITION - ALL BLACK EVERYTHING (8 SMAKEN BESCHIKBAAR)                         29 NOVEMBER 2018


 SCORE: 32/40

 

 

ENERGIE

˜˜˜˜˜˜˜˜˜˜

POMP

˜˜˜˜˜˜™™™™

FOCUS

˜˜˜˜˜˜˜˜™™

UITHOUDINGSVERMOGEN

˜˜˜˜˜˜˜˜™™


Van dit product had ik totaal geen verwachtingen. Met de naam "All Black Everything" had ik ook zoiets van, ok?!... Waarschijnlijk is dit product ook niet een product dat je in de meeste winkels zal gaan vinden. Maar goed, ik heb deze pre-workout uitgeprobeerd. Lees hier wat ik ervan vind.

  • LICHAAMSTYPE: Ectomorph - Snelle stofwisseling
  • VETPERCENTAGE:  ca. 8 %
  • GEWICHT: 67-69 KG
  • DOELSTELLING: Cut/Onderhoud.
  • VOEDING: Voor een groot deel van de dag zit ik laag in koolhydraten. Mijn voornaamste koolhydraat momenten zijn in de ochtend, voor of na de training of bij het avondeten. Meestal kies ik hieruit alleen maar één maaltijd uit voor mijn koolhydraten. Ik doe dit aan de hand van hoe ik mij voel. Voeding is voor mij een gevoelskwestie. Vaak sla ik de koolhydraten in een maaltijd volledig over. Ik merk dat het stukje koolhydraten meer iets is dat tussen mijn oren afspeelt. Mijn intentie is te eten voor functie. Uiteraard is het een gewenning dat de nodig tijd nodig heeft om volgens een bepaald patroon te eten. Gemiddeld eet ik tussen de 50 en 125 gram koolhydraten per dag tijdens het afvallen. Mijn maaltijden bevatten voornamelijk groenten en 20 tot 30 gram hoogwaardige eiwitten per maaltijd. Tijdens het afvallen eet ik meerdere kleinere porties op een dag. Dit kan op sommige dagen tot wel 9 keer zijn. De reden is dat de maaltijden minder verzadigen dan een maaltijd met rijst, aardappel of pasta. Ik probeer dit gevoel veelal te onderdrukken door extra te drinken.
  • TRAINING: 5-7x Per week (45-60 min) krachttraining. 1 tot 2 spiergroepen per keer, waarvan 4 tot 5 oefeningen voor de grote spiergroepen en 3 tot 4 oefeningen voor de kleine spiergroepen. Ik train in het begin van de training vaak wat zwaarder. Meestal dus de samengestelde oefeningen met zwaardere gewichten met herhalingen variërend van 1 tot 6 herhalingen. Na 2 a 3 oefeningen ga ik over naar wat meer isolerende oefeningen en richt ik me meer op spiercontractie. Mijn trainingen voor de cut en bulk zijn nagenoeg identiek.
  • CARDIO: Geen. Ongeveer 3-5 x per week buikspieren waarin ik vooral met herhalingen en contractie varieer. Ook tijdens de cut ben ik niet zo een voorstander van cardio. Ik ben iemand die zijn voeding aanpast en cardio doet als ik onder de 7 a 8% lichaamsvet wil gaan zitten. Zorg dat je voeding goed is en je BCAA inname tijdens de training en cardio aanwezig is. Als je deze twee punten op orde hebt is spierafbraak in mijn ogen redelijk verwaarloosbaar.
  • DOSERING: Als dosering heb ik voornamelijk 1 scoop aangehouden, met uitzondering soms een keertje 1,5 scoop. Dit is afhankelijk van hoe ik me op dat moment voel. Als ik echt het idee heb dat ik mezelf van de de bank moet trekken om naar de sportschool te gaan, pak ik een iets hogere dosering. Het is puur gevoelsmatig. In mijn energie niveau merk ik hier weinig verschil in. Pas bij deze pre-workout wel op met overdoseren, met name op een nuchtere maag of laag koolhydraat schema. Persoonlijk kan ik best veel hebben, maar de Beta-Alanine in dit product kunnen best extreem aanwezig zijn. Het gevoel wordt op een bepaalde hoeveelheid vervelend en de prikkelingen kunnen dan ook best scherp aanvoelen in bijvoorbeeld je nek. Dit kan tot een half uurtje aanhouden en was voor mijn gevoel een beetje onprettig. 1 scoop is voor mij meer dan voldoende.
  • SMAAK: De smaak blijft voor iedereen verschillend. Ik heb de smaak Bubblegum geprobeerd, welke overigens zeer aangenaam was. De smaak van de kauwgomballen die je vroeger altijd had komen goed terug in de smaak van dit product. Ook is de smaak overwegend zoet, dit in tegenstelling tot veel pre-workout producten waar het zure wat meer overheerst. 
  • DUUR VAN GEBRUIK: Ik gebruik deze pre-workout voor elke training en niet op rustdagen. Ik hanteer na een bepaalde tijd ook geen rust periode. Ik merk hier zelf zo goed als geen verschil in, wellicht dat je wat gewenning gaat krijgen waardoor je de werking van het product minder ervaart. Vul dit een beetje voor jezelf in.
  • GEBRUIK: Ongeacht of ik bezig ben met een cut of een bulk, ik gebruik zo goed als altijd wel een pre workout product. Ik merk dat vooral het mentale gedeelte voor mij een belangrijke rol speelt bij de keuze van een product. Elke pre workout heeft een bepaalde focuspunt waar het zich op richt. Tijdens de cut heb ik liever iets waar ik wat extra energie van krijg en vind ik de pomp ook altijd wel prettig. Wellicht is deze pre-workout wat meer gefocust voor een bulk gezien er een toevoeging van creatine in zit en ik meer een rush gevoel ervaar na de inname. Wat betreft het vocht vasthouden van pre workout producten... Maak je hier niet al te druk over als je geen wedstrijdatleet bent. Kijk naar de voordelen van het product en niet op iets meer vocht in je lichaam bij het gebruik van een pre workout product. Let er op dat bij het schudden in een shaker er een druk op de dop komt te staan bij het openmaken. 
  • TIJD VAN INNAME: Ik gebruik een pre workout altijd op lege maag. Dus een uur tot anderhalf uur voor inname zog ik ervoor dat ik mijn laatste maaltijd heb gegeten. Ik merk dat een maaltijd de werking van een product kan beïnvloeden, met name pre workout producten. Neem je pre workout ook niet te ver voor de training. Ikzelf merk al na een paar minuten de werking van bepaalde stoffen in het product. Houd dus ook rekening met je opwarm periode. Ik adviseer deze pre workout ook niet 's avonds in te nemen, gezien je toch wel een onrustig gevoel van dit product kan krijgen.                                                                                                                                                                                                      
  • CAFEÏNE: Dit product heeft 200mg cafeine en is dus op zich niet heel erg hoog gedoseerd als je het vergelijkt met diverse andere producten op de markt. Er staat niet exact op de label om wat voor soort cafeïne het gaat. Ik ga er dus vanuit dat het de meest voorkomende versie is, Anhydrous. Cafeïne Anhydrous is de meest voorkomende en de goedkoopste cafeïne vorm, maar is daarnaast wel de hoogst geconcentreerde vorm van cafeïne op de markt. In combinatie met de andere werkzame stoffen, geven ze je de juiste focus en energie tijdens de training. Als je niet goed tegen hoog gedoseerde cafeïne producten kan, is dit misschien een redelijke optie gezien de niet al te hoge hoeveelheid cafeïne in het product. Ook kan je op zoek gaan naar een stim-free product.
  • OVERIGE STIMULANTEN: De stof Teacrine zou een soortgelijke werking hebben als cafeïne, maar dan met minder nadelen. Bij lage doseringen zou deze stof relaxend kunnen werken en zijn er ervaringen dat de stof een langere werking zou hebben dan cafeïne en geen crash geeft. Overigens zou een combinatie van cafeïne en teacrine elkaar versterken, waardoor je een nog effectiever resultaat kan hebben. Let er wel op dat de dosering niet onder de 50mg komt, gezien dit eerder een tegenovergestelde werking kan hebben dan een hogere dosering teacrine.
  • COMBINEREN: Ik heb met dit product niet het idee dat ik iets tekort kom. De dosering geeft je voldoende energie  voor een goede training.
  • PRIJS: Het product is bij www.spierfabriek.com te verkrijgen voor €29,95. Met de code FITCOACH gaat daar nog eens 5% vanaf. De prijs vind ik vrij gunstig gezien de positieve resultaten die ermee worden behaald. Dit product hoef je ook niet over te doseren om een goede werking te ervaren.
  • MERK: Het merk Applied Nutrition is volgens mij een merk dat bij de meeste mensen niet heel bekend is. De diversiteit aan producten in Nederland is waarschijnlijk ook niet zo uitgebreid als in Amerika waar het misschien wel tientallen producten heeft in de collectie. Waarschijnlijk zullen de winkels die het merk verkopen alleen de pre-workout in het assortiment hebben. Wellicht dat er een uitbreiding plaats gaat vinden als de pre-workout aanslaat bij het sportende publiek.
  • CONCLUSIE: ABE heeft een ontzettend goede pre-workout op de markt gebracht en bevind zich voor mij tussen de toppers op dit moment. Het product geeft je een goede 'rush' voor de training die best prettig is. Let wel op met overdoseren van dit product. De bijwerkingen hiervan kunnen minder prettige ervaringen met zich meebrengen. Al met al een goed product die je de nodige energie geeft voor een prima training. Ondanks dat het product maar 2 gram Beta-Alanine bevat, is dit wel zeer goed te merken binnen korte periode na inname. Dit in tegenstelling tot producten die soms veel hoger gedoseerd zijn. Wellicht dat bepaalde stoffen in deze pre-workout de opname of werking bevorderen. Door de toevoeging van Creatine en het 'rush' gevoel dat ik ervaar na de inname van ABE, maakt dit product voor mij meer iets om tijdens een bulk fase te gebruiken.

Wat zeggen de stoffen in het product mij nu?

  • Tri-Creatine Blend (Creatine Monohydrate (3g per serving), Creatine Ethyl Ester, Creatine HCL): Creatine levert verbeterde prestaties van de spieren tijdens sterke en kortdurende krachtinspanningen. Creatine wordt gevormd uit de aminozuren arginine, methionine en glycine. Je lichaam kan ATP (vorm van energie) vrijmaken door creatinefosfaat af te breken. Als je lichaam over een grotere buffer van creatinefosfaat beschikt, zal je dus gemakkelijker en vaker een explosieve beweging uit kunnen voeren. Creatine Monohydrate zorgt voor een vergroting van het spiervolume en de spierkracht en is waarschijnlijk de meest populaire variant. Creatine Ethyl Ester schijnt sneller de spiercel te bereiken. Dit is alleen niet wetenschappelijke bewezen. Deze vorm is ook wat duurder in aanschaf. Creatine HCL zou ook een betere opname moeten hebben ten opzichte van monohydraat. Of dit werkelijk zo is niet bekend.
  • Beta-Alanine: Beta-Alanine is een niet essentieel aminozuur. Het lichaam kan deze stof dus zelf aanmaken en haalt dit uit vlees en vissoorten. Beta-Alanine wordt omgezet in Carnosine. Deze stof zorgt ervoor dat melkzuur beter onder controle kan worden gehouden. Hierdoor zou je dus net iets meer uithoudingsvermogen kunnen hebben. Ook zou Beta-Alanine pas voordelen kunnen bieden bij inspanningen van langer dan één minuut. Beta-Alanine geeft wat lichte bijwerkingen. Denk hierbij aan dat je tintelingen door je lichaam kan krijgen bij het gebruiken van dit supplement. De reden hiervoor is dat Beta-Alanine reageert met bepaalde zenuwuiteinden in het lichaam. Dit verschijnsel is niet schadelijk en kan naarmate het vaker wordt gebruikt wat afnemen. Ook de inname met koolhydraten kan dit verschijnsel verminderen.                                                                                                                                                                       
  • Citrulline Malaat 2:1: Citrulline draagt bij aan een verbeterde spieruithoudingsvermogen. De kracht en herstel van de spieren zouden ook kunnen verbeteren door de toevoeging van deze stof in een product. Citrulline komt voor in diverse soorten fruit, waaronder watermeloen. Nadat Citrulline wordt ingenomen wordt dit in de lever omgezet in Arginine. Arginine zorgt voor meer zuurstof in de spieren doordat het bloedvaten verwijdt en zorgt er hierdoor voor dat er meer voedingsstoffen naar de spier kan worden getransporteerd. Het voordeel van Citrulline ten opzichte van Arginine is dat Citrulline zorgt voor een geleidelijke opname en dus weer zorgt voor een geleidelijke afgifte van Arginine. Neem je Arginine als enkel supplement dan blijkt dat een groot gedeelte al door de lever wordt afgebroken. De malaat in het product zorgt ervoor ervoor dat de aanmaak van melkzuur in de werkende spier afneemt. Hierdoor krijg je betere opname en dus een verbeterde werking van Citrulline in een product. Vaak staat er voor Citrulline nog een "L" in de benaming. De "L" in L-Citrulline, geeft aan dat het gaat om de natuurlijke vorm. De verhouding 2:1 is de verhouding Citrulline in verhouding met malaat in het product. Dit schijnt de ideale combinatie te zijn voor deze stof.                                                                                                                                                   
  • TeaCrine: TeaCrine bevordert de mentale helderheid en verbetert de algehele stemming en motivatie. Ook kan het de positieve effecten van cafeïne versterken en verlengen terwijl de negatieve bijwerkingen worden geminimaliseerd. Adenosine maakt je slaperig, TeaCrine zou dit gevoel tegen moeten werken. Ook zou Teacrine dopamine activeren welke weer verantwoordelijk zijn voor motivatie en waakzaamheid. Een lage dosering TeaCrine zou een tegenovergestelde werking hebben. TeaCrine zou een aantal voordelen hebben ten opzichte van cafeïne. Het zou geen effect hebben op je bloeddruk, minder negatieve effecten hebben op je nachtrust, verminderde tolerantie en de combinatie met cafeïne zou de effecten van TeaCrine verhogen.
  • Cafeïne: Om welke vorm cafeïne het gaat in dit product is niet beschreven. Cafeïne verbetert de concentratie en prestatie en verdrijft de vermoeidheid. De werking kan bij iedereen als verschillend worden ervaren en zou zijn piekmoment rond de 40 minuten na inname bereiken. Ook kan cafeïne nog uren na inname in ons lichaam aanwezig blijven. Cafeïne kan ook de kans op spierpijn na een goede training verminderen.
  • Taurine: Taurine komt in grote hoeveelheden voor en speelt een belangrijke rol in het lichaam van de mens. Je bloedvaten, de ontwikkeling en functie van spieren en het centrale zenuwstelsel zijn enkele voorbeelden waarmee Taurine het lichaam ondersteunt.
  • Vitaine B3 (Niacinamide): Vitamine B3 is belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam, de stofwisseling van onze macronutriënten en de werking van onze hormonen en enzymen in het lichaam. Vitamine B3 heb je in twee verschillende vormen: Niacine, oftewel Nicotinezuur en Niacinamide. Niacine heeft een gunstige invloed op de vetstofwisseling in het lichaam. Het helpt het LDL-cholesterol te verlagen en verhoogt gelijktijdig het gunstigere HDL-cholsterol. Niacinamide daarentegen werkt met name vaatverwijdend. Dit zou je dus in pre workout producten tegen kunnen komen. Vitamine B3 zit in vlees, vis, volkoren graanproducten, groenten en aardappelen.
  • Vitamine B12 (Cyanocobalamin): Vitamine B12 (Cobalamine) is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Deze rode bloedcellen dragen zorg voor het transport van zuurstof in het bloed. De natuurlijke vormen van vitamine B12 die voorkomen in eten en drinken zijn methylcobalamine, hydroxycobalamine en S-adenosylcobalamine. In verrijkte voedingsmiddelen van vitamine B12-supplementen wordt vaak gekozen voor hydroxycobalamine of cyanocobalamine. Hydroxycobalamine heeft een veel snellere en betere absorptie door het lichaam dan de andere vormen. De synthetische vitamine B12 vorm is cyanocobalamine, deze is chemisch stabiel en heeft een langere houdbaarheid. Vitamine B12 in combinatie met vitamine B11 (foliumzuur) zorgt voor en betere opname van vitamine B12. Er kan zelfs een bepaalde hoeveelheid vitamine B12 worden opgeslagen door het lichaam.

Energie

Prijs

Smaak

 

Je kan onprettige tintelingen ervaren

 In weinig winkels te verkrijgen