REVIEWS - PRE WORKOUT

BSN - N.O.-XPLODE (4 SMAKEN BESCHIKBAAR)                                                                       20 DECEMBER 2018


SCORE: 20/40

 

 

ENERGIE

˜˜˜˜˜˜™™™™

POMP

˜˜˜˜™™™™™™

FOCUS

˜˜˜˜˜˜™™™™

UITHOUDINGSVERMOGEN

˜˜˜˜˜˜™™™™


NO-Xplode... Wie kent dit product van BSN niet?! Dit was jaren geleden het pre workout product dat je moest hebben. Tijden van 3 volledige overvolle scoops waren niet meer weg te denken uit je trainingen. In hoeverre kan BSN dit waarmaken? En kunnen ze meekomen met de concurrentie waar het aanbod in pre workout producten enorm groot is? Staat de bekende rode pot nog steeds voor kwaliteit en ongeëvenaarde trainingen? Lees het hier.

  • LICHAAMSTYPE: Ectomorph - Snelle stofwisseling
  • VETPERCENTAGE:  9,5 %
  • GEWICHT: 69,8 KG
  • DOELSTELLING: Bulk, geen streefgewicht bepaald. Wel zo 'clean' mogelijk.
  • VOEDING: Momenteel zit ik op 3000 kcal tijdens mijn clean bulk. Meer hierover kan je vinden in mijn bulk verslag dat ik regelmatig probeer te updaten. Ik ben overigens begonnen met deze 'clean bulk' op 2800 kcal. De reden dat ik mijn calorieën iets heb verhoogd is omdat mijn gewicht gelijk bleef en mijn vetpercentage zelfs iets minder werd. Gezien mijn lichaamstype (ectomorph) kan ik heel wat calorieën eten zonder dat ik daarvan aan kom. Per maaltijd heb ik 70 tot 75 gram koolhydraten verdeeld over vijf maaltijden. Mijn zesde maaltijd is een shake die ik voor het slapen neem en nauwelijks koolhydraten bevatten. Hier heb ik niet een speciale reden voor, alleen dat ik na mijn avondeten vaak minder trek heb en niet met een te vol gevoel naar bed wil gaan. Tijdens deze clean bulk heb ik minder de behoefte om junkdagen toe te voegen in mijn schema. Hier zijn waarschijnlijk de koolhydraten de oorzaak van die mij voldoende verzadiging geven tussen de maaltijden door. Ook geven mijn huidige macro's per maaltijd de nodige ruimte voor een hamburger of friet. Mocht ik het idee hebben teveel calorieën te hebben genuttigd, dan zal ik dit met een andere maaltijd wat compenseren, zodat mijn totaal nog steeds rond de dagelijkse hoeveelheid calorieën zit.
  • OVERIGE SUPPLEMENTATIE: Alleen een BCAA product van EVLution Nutrition voor tijdens de training en momenteel ook de eiwitten van BSN - Syntha 6 Edge. Dit is een combinatie van snelle en langzame eiwitten.
  • TRAINING: 5 tot 7 x per week 45-75 min krachttraining. Meestal twee spiergroepen per training en soms nog een kwartiertje buikspieren. Ik pak meestal 4 oefeningen voor de grotere spiergroepen en 3 voor de kleinere spiergroepen. Mijn trainingen zijn zo goed als identiek aan wanneer ik met de 'cut' bezig ben. In het begin van de training ga ik zwaar tot 6 herhalingen. De rest van de training is een combinatie van gewone sets, supersets, dropsets, rust-pauze sets, etc... De herhalingen variëren van 1 tot 12 herhalingen of tot spierfalen. Mijn training is altijd een combinatie van zwaar en geïsoleerde oefeningen waarbij contractie een grote rol speelt.
  • CARDIO: Geen. Ongeveer 3 x per week buikspieren waarin ik varieer in zware sets en sets met meer herhalingen. Ook tijdens de cut ben ik niet zo een voorstander van cardio. Ik ben iemand die zijn voeding aanpast en cardio doet als ik onder de 7% lichaamsvet wil gaan zitten. Hoe kijk ik aan tegen cardio tijdens de bulk? Heel simpel... Door cardio verbrand je extra calorieën. Dit geeft je de ruimte om extra calorieën te nuttigen tijdens de bulk. In hoeverre dit aanzet tot spierafbraak. Zolang je geen wedstrijdatleet bent zou ik mij hier persoonlijk niet zo druk om maken. Zorg dat je voeding goed is en je inname  BCAA tijdens de training en cardio aanwezig is. Als je deze twee punten op orde hebt is spierafbraak verwaarloosbaar.
  • DOSERING: Ik gebruik van dit product de maximale dosering die aangegeven is van twee scoops. En dan heb ik natuurlijk over de overvolle scoops en niet de gladgestreken scoops. Ik heb bij dit pre-workout product geen opgejaagd gevoel, wat op zich natuurlijk prima is. Als je dit gevoel zoekt dan kan je hiervoor All Black Everything (ABE) van het merk Applied Nutrition overwegen. Ondanks dat de pot 50 servings geeft, wat overigens aardig veel is, ben je met twee flinke servings per training toch vrij vlot door je kilo pot heen. Ook geven twee scoops je een extra 14 gram aan koolhydraten. Menig pre workout product bevat tegenwoordig niet of nauwelijks nog calorieën. Ook is de grootte van de scoop niet meer van deze tijd. Doordat je een grote hoeveelheid poeder hebt moet je ook aardig wat water er aan toevoegen. Dit geeft je weer een vol gevoel. Veel producten zijn tegenwoordig zo geconcentreerd dat ze genoeg hebben aan één serving uit een kleine mini scoop. Op zich kan je minder water gebruiken. Reken er op dat het dan wel een goed geconcentreerd drankje wordt.

 

  • SMAAK: Smaak blijft voor iedereen verschillend. Ik heb nu de smaak Fruit Punch welke overigens een beetje zoetzurig is zoals de meeste pre-workout producten met deze smaak. Het drankje lijkt op een vruchtenlimonade met bruiswater en heeft wat weg van een medicinale smaak. Ik weet niet goed hoe ik dit goed en duidelijker kan beschrijven. Persoonlijk vind ik deze smaak een beetje teleurstellend in vergelijking met andere merken. Fruit Punch is toch een vrij basic smaak die gewoon goed moet zijn. Ook het bruisende in het drankje vind ik niet heel aangenaam. Let ook op bij het schudden in een shakebeker dat er een aardige druk op de fles staat door de bubbels. Hierdoor knalt je dop open.
  • DUUR VAN GEBRUIK: Ik gebruik deze pre-workout voor elke training en niet op rustdagen. Ik hanteer na een bepaalde tijd ook geen rust periode. Ik merk hier zelf geen verschil in, wellicht dat je wat gewenning gaat krijgen waardoor je de werking van het product minder ervaart. Vul dit een beetje voor jezelf in.
  • GEBRUIK: Voor de cut en de bulk gebruik ik geen verschillende pre-workout producten. Wel heeft deze pre workout een toevoeging van creatine dat natuurlijk wat vocht vasthoudt. Voor een bulk is dit dus een goed product. Een pre-workout neem ik ongeveer 10 minuten voordat ik begin met de training in, zodat ik na de warm-up maximaal kan profiteren van de werkzame stoffen in het product. Verder gebruik ik een pre-workout alleen op trainingsdagen. Ik gebruik de maximale dosering van dit product en dat is twee volle scoops. Als ik heel eerlijk ben merk ik nauwelijks iets van dit product. Ook niet wat later in de training als alle stoffen toch echt hun hoogtepunt bereiken. Ook hierin valt dit product voor mij een beetje tegen. 
  • TIJD VAN INNAME: Zoals elke pre-workout, neem ik deze in vrij kort voor de training. Meestal drink ik het onderweg naar de sportschool. Om het maximale te ervaren van een product heeft het natuurlijk wel een bepaalde inwerktijd nodig. Het is niet zo dat je direct de werking merkt, helemaal niet bij dit product. Tijdens de warming-up merk je nauwelijks dat je wat meer opgepompt begint te raken. De tintelingen in dit product zijn zo goed als niet aanwezig, ondanks de dosis van 2600mg Beta Alanine (Carnosyn) in dit product. Zorg er ook voor dat je niet kort voor je pre-workout een maaltijd nuttigt. De kans is groot dat je merkt dat je pre-workout niet of nauwelijks aanslaat. Voor dit product maakt het in mijn ogen niet uit of je nuchter bent.
  • CAFEÏNE: Het enige wat wellicht voordelen biedt van NO-Xplode is de redelijke concentratie die het product geeft. De waarde van totaal 300mg cafeïne per dosering is redelijk standaard in een pre-workout product. Cafeïne Anydrous is de meest voorkomende  en de goedkoopste cafeïne vorm, maar is wel de hoogst geconcentreerde vorm van cafeïne op de markt.
  • OVERIGE STIMULANTEN: Het product zit boordevol vitaminen en andere werkzame stoffen die elkaar moeten aanvullen. In zijn totaliteit had ik merk verwacht met een waslijst aan stoffen in dit product. Waar dit exact aan ligt durf ik niet te zeggen. Wellicht vraagt mijn lichaam naar andere stoffen. Iedereen is hierin verschillend.
  • COMBINEREN: Ik heb bij dit product niet het idee dat ik dit moet combineren met een ander product. Dit product mist gewoon te veel.
  • PRIJS: Het product is bij veel winkels te koop voor een bedrag €34,90 voor de kilo verpakking. Voor 50 servings valt de prijs op zich wel mee, maar als je kijkt naar welke resultaten het product geeft dan vind ik de prijs weer tegenvallen. Dit ook in combinatie met de dosering die je nodig hebt om iets te willen ervaren tijdens de training.
  • MERK: BSN is bij mij altijd een merk geweest dat voor kwaliteit heeft gestaan. De amino X (aminozuren) is bijvoorbeeld een prettig product om te gebruiken en ook redelijk geprijsd is. Ook de Syntha 6 eiwitten van het merk is een prima product om te gebruiken. Verder heb ik recent niks van het merk geprobeerd en ik twijfel of dit in de toekomst nog gaat gebeuren gezien er zoveel concurrerende merken op de markt zijn. Het lijkt alsof BSN zijn beste tijd wel heeft gehad.
  • CONCLUSIE: N.O.-Xplode is voor mij een enorme teleurstelling geweest als ik heel eerlijk mag zijn. Dat vond ik eerlijk gezegd wel jammer gezien ik altijd fan ben geweest van het merk. Het productlabel bevat een lange lijst van vitaminen, mineralen, aminozuren en diverse stimulerende middelen. Het enige positieve wat ik kan vertellen over dit product is dat je er een goede concentratie en uithoudingsvermogen van krijgt. Je kan er best goed mee trainen, alleen heb ik het idee dat het product weinig toevoegt aan een training die al goed is. Wellicht dat andere mensen wel een positief oordeel over dit product hebben. Ik kan er helaas niet heel veel van maken. Eventueel kan het nog een optie zijn voor mensen die wat gevoelig zijn voor bepaalde stimulanten, dit gezien ik niet een extreme werking ervaar met dit product. Dus wellicht voor een beginnende krachtsporter kan dit product een goede aanvulling zijn voor de training. N.O.-Xplode komt in ieder geval bij mij ver onderaan het lijstje bij de pre workout producten.
  • EXTRA TOEVOEGING: Misschien niet geheel onbelangrijk om te melden... Wat ik vanaf de laatste drie doseringen heb ervaren, is dat er wel een bepaalde krachttoename is na 3,5 a 4 weken. Wellicht heeft de creatine in dit product een bepaalde buffer opgebouwd in mijn lichaam waardoor ik er nu de voordelen van merk. Of dit echt zo is moet blijken nu ik gestopt ben met N.O.-xplode. Je zou ook simpelweg een los creatine supplement kunnen aanschaffen wat ook vaak veel goedkoper is. Ook niet geheel onbelangrijk is het melden dat er toch wat last is ontstaan in de buik tijdens de periode dat ik dit product heb gebruikt. Ook hiervan kan ik er pas zeker van zijn na een paar dagen van dit product af te zijn.

Wat zeggen de stoffen in het product mij nu?

  • Vitamine C (Ascorbinezuur): Deze vitamine is belangrijk voor een goede weerstand en draagt bij aan gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Ook ons zenuwstelsel en de energievoorziening van ons lichaam heeft baat bij de inname van vitamine C. 
  • Vitamine D (Cholecalciferol): Vitamine D (colecalciferol) zorgt voor de opname van calcium (kalk) en fosfaat uit voedsel. Calcium en fosfaat zijn nodig voor onze botten en ons gebit. Ook is deze vitamine belangrijk voor een goede werking van de spieren. Ons lichaam krijgt vitamine D binnen door zonnestraling op de huid of door voeding.
  • Vitamine B1 (Thiamine HCL): Deze vitamine zorgt voor de verbranding van koolhydraten uit ons voedsel. Hierdoor krijgt je lichaam energie. Daarnaast speelt het ook een rol in het zenuwstelsel en bij het functioneren van het hart.
  • Niacine: Vitamine B3 is belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam, de stofwisseling van onze macronutriënten en de werking van onze hormonen en enzymen in het lichaam. Vitamine B3 heb je in twee verschillende vormen: Niacine, oftewel Nicotinezuur en Niacinamide. Niacine heeft een gunstige invloed op de vetstofwisseling in het lichaam. Het helpt het LDL-cholesterol te verlagen en verhoogt gelijktijdig het gunstigere HDL-cholsterol. Niacinamide daarentegen werkt met name vaatverwijdend. Dit zou je dus in pre workout producten tegen kunnen komen. Vitamine B3 zit onder andere in vlees, vis, volkoren graanproducten, groenten en aardappelen.
  • Vitamine B6 (Pyridoxine HCL): Vitamine B6 is belangrijk voor de weerstand, de stofwisseling, maar vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melkproducten.
  • Folium Zuur: Ook wel vitamine B11 of folaat genoemd. Het is met name belangrijk voor de groei en goede werking van het lichaam. Ook draagt het bij aan de aanmaak van rode en witte bloedcellen.
  • Vitamine B12 (Cyanocobalamine): Vitamine B12 (Cobalamine) is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Deze rode bloedcellen dragen zorg voor het transport van zuurstof in het bloed. De natuurlijke vormen van vitamine B12 die voorkomen in eten en drinken zijn methylcobalamine, hydroxycobalamine en S-adenosylcobalamine. In verrijkte voedingsmiddelen van vitamine B12-supplementen wordt vaak gekozen voor hydroxycobalamine of cyanocobalamine. Hydroxycobalamine heeft een veel snellere en betere absorptie door het lichaam dan de andere vormen. De synthetische vitamine B12 vorm is cyanocobalamine, deze is chemisch stabiel en heeft een langere houdbaarheid. Vitamine B12 in combinatie met vitamine B11 (foliumzuur) zorgt voor en betere opname van vitamine B12. Er kan zelfs een bepaalde hoeveelheid vitamine B12 worden opgeslagen door het lichaam.
  • Pantotheenzuur: Ook wel vitamine B5 genoemd. Deze vitamine speelt een belangrijke rol bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten. Daarnaast ondersteunt het het lichaam bij de vorming van een aantal hormonen en zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel.
  • Magnesium: Magnesium is nodig voor de energiestofwisseling in het lichaam, de overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van de spieren. Verder geeft magnesium stevigheid aan het skelet en is het nodig voor de opbouw van spieren.
  • L-Arginine: Deze stof is betrokken bij veel stofwisselingsprocessen in het lichaam. Arginine verbetert de doorbloeding in onder andere de spieren. Studies melden dat de toevoeging van L-Arginine in producten kan bijdragen aan verbeterde wondgenezing en de vetverbranding kan verbeteren. Arginine kan het niveau van groeihormonen in het lichaam in rust verhogen, maar is daarentegen beperkt in aanmaak tijdens trainingen. Bij suppletie wordt Arginine in grote mate al afgebroken voordat het de bloedsomloop bereikt. Wellicht is suppletie van Citrulline en/of Ornithine een beter alternatief dat in het lichaam naar Arginine wordt omgezet.
  • L-Lysine: Lysine wordt gebruikt voor de eiwitsynthese en is onder meer van belang voor de synthese van enzymen, hormonen en antilichamen. Uit Lysine kan L-Carnitine worden gemaakt. Dit is een belangrijk aminozuur dat zorgt voor de vetzuurverbranding. Ook ondersteunt Lysine de koolhydraatstofwisseling en bevordert Lysine de eetlust.
  • Glycine: Glycine is van essentieel belang voor de synthese van eiwitten, purines, peptiden, nucleïnezuren, porfyrinen, hemoglobine, creatine, glucose,  L-serine, adenosine trifosfaat (ATP), en andere aminozuren. Ook speelt deze stof een belangrijke rol bij de preventie van spierafbraak, het herstel van beschadigde weefsels door het hele lichaam en de verbetering van de glycogeen opslag.
  • N-Acetyl L-Tyrosine: L-Tyrosine zou je geheugen kunnen verbeteren, je bloeddruk verlagen en het zou je een goed gevoel geven. Tyrosine is een voorloper van dopamine. 
  • Taurine: Taurine komt in grote hoeveelheden voor in het lichaam. Je bloedvaten, de ontwikkeling en functie van de spieren en het centrale zenuwstelsel zijn enkele voorbeelden waarmee Taurine het lichaam ondersteunt.
  • L-Phenylalanine: Fenylalanine is een essentieel aminozuur dat nodig is voor diverse processen in het lichaam. Naast ondersteuning in de aanmaak van de neurotransmitters: dopamine, adrenaline en noradrenaline is deze stof ook een essentieel onderdeel voor de omzetting naar L-Tyrosine.
  • Creatine Blend: Creatine kan resulteren in een toename van kracht, met name bij korte krachtsinspanningen. Tijdens korte en intensieve lichamelijk inspanning gebruikt je lichaam ATP (adenosinetrifosfaat). De voorraad ATP is binnen aanzienlijk korte tijd verbruikt in de spieren. Creatine gebruik kan er voor zorgen dat de ATP voorraad sneller wordt aangevuld. Hierdoor kan je langer een fysieke inspanning op hoge intensiteit volhouden. Creatine Monohydraat heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding en biedt waarschijnlijk ook de meest positieve resultaten. Andere vormen zijn vaak duurder, maar echte verschillen met monohydraat zijn minimaal. De vorm Kre-alkalyn zou als voordeel hebben dat het geen laadfase nodig heeft, iets dat met een andere creatine vorm vaak wel het geval is voor de beste resultaten.
  • Beta-Alanine (Carnosine): Beta-Alanine is een niet essentieel aminozuur. Het lichaam kan deze stof dus zelf aanmaken en haalt dit uit vlees en vissoorten. Beta-Alanine wordt omgezet in Carnosine. Deze stof zorgt ervoor dat melkzuur beter onder controle kan worden gehouden. Hierdoor zou je dus net iets meer uithoudingsvermogen kunnen hebben. Ook zou Beta-Alanine pas voordelen kunnen bieden bij inspanningen van langer dan één minuut. Beta-Alanine geeft wat lichte bijwerkingen. Denk hierbij aan dat je tintelingen door je lichaam kan krijgen bij het gebruiken van dit supplement. De reden hiervoor is dat Beta-Alanine reageert met bepaalde zenuwuiteinden in het lichaam. Dit verschijnsel is niet schadelijk en kan naarmate het vaker wordt gebruikt wat afnemen. Ook de inname met koolhydraten kan dit verschijnsel verminderen. Carnosine reguleert onder andere de PH-waarde en kan daarmee gedeeltelijk de ophoping van melkzuur in de spiercellen remmen.
  • Choline: Choline zou het uithoudingsvermogen kunnen verhogen
  • Betaine (watervrij): Helpt bij de vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten.
  • L-Citrulline Malaat: Citrulline draagt bij aan een verbeterde spieruithoudingsvermogen. De "L" geeft aan dat het hier gaat om de natuurlijke vorm. De kracht en herstel van de spieren zouden ook kunnen verbeteren door de toevoeging van deze stof in een product. Citrulline komt voor in diverse soorten fruit, waaronder watermeloen. Nadat Citrulline wordt ingenomen wordt dit in de lever omgezet in Arginine. Arginine zorgt voor meer zuurstof in de spieren doordat het bloedvaten verwijdt en zorgt er hierdoor voor dat er meer voedingsstoffen naar de spier kan worden getransporteerd. Het voordeel van Citrulline ten opzichte van Arginine is dat Citrulline zorgt voor een geleidelijke opname en dus weer zorgt voor een geleidelijke afgifte van Arginine. Neem je Arginine als enkel supplement dan blijkt dat een groot gedeelte al door de lever wordt afgebroken. De malaat in het product zorgt ervoor ervoor dat de aanmaak van melkzuur in de werkende spier afneemt. Hierdoor krijg je betere opname en dus een verbeterde werking van Citrulline in een product.
  • Danshen Extract (Salvia Miltiorrhiza): Dit kruid zorgt voor een betere doorbloeding door de vaten in het lichaam te verweiden.
  • Meidoorn Extract (bovengrondse delen): Dit kruid ondersteunt de doorbloeding, bloeddruk en hartfunctie.
  • DMAE Bitartrate: DMAE Bitatrate zorgt ervoor dat je je beter voelt, je humeur verbetert, je beter kunt ontspannen en beter in staat bent dingen te kunnen onthouden. Deze stof is een voorloper van de neurotransmitter/overdrachtsstof Choline. Neurotransmitters hebben een belangrijke rol bij het functioneren van de hersenen en het doorgeven van signalen hier naartoe.
  • Cafeine Anhydrous: Cafeïne komt onder andere voor in koffiebonen, thee en cacao. Anhydrous betekent watervrij en wordt gerealiseerd in speciale laboratoria door middel van speciale filterprocessen. Als uitkomst heeft dit dat deze vorm van cafeïne veel meer geconcentreerd is. Cafeïne heeft onder andere invloed op het centrale zenuwstelsel waardoor het je een verhoogd energiegevoel kan geven en kan bijdragen aan het verbeteren van sportieve inspanningen. Ook kan cafeïne het vetverlies ondersteunen doordat er een hogere verbranding van vetzuren plaats vindt in het lichaam. Het kan dus een positieve invloed hebben op je metabolisme.
  • Grapefruit Bioflavonoids: Citrus-bioflavonoïden zijn zeer krachtige antioxidanten welke niet alleen in citrusvruchten zijn te vinden, maar ook in aardapelen, fruit, uien en boekweit. Door het koken kan wel tot 90% van dit goedje verdwijnen die de werking van vitamine C versterkt.
  • Grapeseed Extract: Deze stof is goed voor onze vaten in ons lichaam en ondersteunt een goede doorbloeding. Deze extract is ook geschikt om het immuunsysteem te ondersteunen en ter bescherming van lichaamscellen en gezonde weefsel.
  • Indian Gooseberry Extract: Is goed voor de doorbloeding en werkt ontstekingsremmend.
  • Black Pepper Extract: Deze stof heeft positieve invloed op het centrale zenuwstelsel waardoor het je alertheid kan verhogen. Peperine is de meest werkzame stof in het zwarte peper extract. De hoeveelheid hiervan is in dit product niet weergegeven.
  • Huperzine A (1%): Deze stof heeft en positieve werking op het centrale zenuwstelsel en zorgt voor een verbeterde focus.
  • Citroenzuur: Citroenzuur wordt gebruikt als conserveermiddel en werkt als een antioxidant. Ook geeft deze stof de zure smaak aan een product.

Redelijk energie niveau +

Geen rush +

Eventueel gunstig voor beginners +

- Prijs kwaliteit verhouding

- Smaak, structuur

- Matige werking (op korte termijn)

- Grote scoop